top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תדבורה כהן

סקירה חודשית ספטמבר 2020 - מדיניות כאוס

התרחיש הפסימי התרחש, התחלואה בישראל (או איך שהיא נמדדת) בשיאה ואנו המדינה הראשונה בעולם שנכנסת לסגר שני. אף אחד לא יודע לכמה זמן הוא יימשך, ואם עכשיו מערכת הבריאות "קורסת מול התחלואה" מה יהיה בנובמבר-ינואר כשנשהה במקומות סגורים + השפעת העונתית? משבר אחד חושף את כל מה שידענו והזנחנו - מערכת הבריאות מיובשת שנים, והחברה הישראלית בנויה משבטים שפועלים כקבוצות לחץ לדאגה לאינטרסים שלהם



יצירת כאוס כמדיניות


יש קונצנזוס בציבור - זה לא משנה אם את מפגינה קבועה בבלפור או ביביסט מושבע - ממשלת ישראל, והעומד בראשה, נכשלו כישלון חרוץ בניהול משבר הקורונה. הנה אנחנו כבר יותר מחצי שנה בתוך הסיפור הזה וכולנו רואים את התמונה והולכים לשלם את המחיר (כולל הנכדים שלנו ואולי גם הנינים שלנו), מכניסים מדינה שלמה לסגר שני ללא מערך קטיעת שרשרת הדבקה מתפקד. מינו איש רפואה בכיר כפרויקטור רק כדאי שהפולטיקאיים יוכלו לזרוק עליו את האחריות ולהתנגח בו כדי להראות טוב מול קהל בוחריהם.


חוסר אמון


אנשים רבים חשים חוסר אמון מוחלט - לאופן מדידת הנתונים (בשונה מכל העולם), אופן הצגת הנתונים וניתוחם, וכמובן מההחלטות המתקבלות על סמך אותם נתונים.

שימו לב לקורולציה בין שני הגרפים, עד אמצע אוגוסט. מה קרה שם בדיוק? זאת השאלה
חולים מאובחנים ישראל מול ארה"ב

שימו לב לקורולציה בין שני הגרפים, מה קרה שם בדיוק באמצע אוגוסט? למה פתאום הקורולציה בין הגרפים מתנתקת? התשובה פשוטה - הגדלת מספר הבדיקות ליום.



עולים קולות רבים הקוראים לא לציית לסגר הזה.

זה היה צפוי, חוסר האמון בין האזרחים לממשלה, והכניעה ללחצים פוליטיים מצד קבוצות לחץ מובילה לחוסר אמון. ובעיקר זה שאזרחים, ובעיקר עצמאיים באמת יוצאים למלחמה על הפרנסה שלהם, על העתיד שלהם.

לסגר הזה השלכות כל כך קשות על הכלכלה, על החברה בכללותה ועל האזרחים. עצוב לי, באמת שעצוב לי לחשוב על המון אנשים שנמצאים במצוקה אמיתית, ובחרדה קיומית.

העלות של סגר היא בין 5-6 מיליארד ש"ח לשבוע! וירידה של 10% בצריכה הפרטית. לפי הערכות 20% מהעסקים לא הולכים לשרוד את התקופה הזו, ובתחום המסעדנות המספר עולה ל 25% מהעסקים. כל עסק כזה סיפק פרנסה לאנשים, מאחורי כל עסק כזה עמד אדם שחלם חלום, בנה קריירה, מאחורי עסק שנופל ברוב המקרים עומד פושט רגל.


הזנחה של שנים


משבר הקורונה חשף כשלים שהיו ידועים כבר שנים. מה לא ידענו שמערכת הבריאות מיובשת כבר עשרות שנים? הרי כל חורף אנחנו מדברים על הזקנה שבמסדרון, וכבר שנים אנחנו שומעים כמה הצוותים הרפואיים קורסים תחת הנטל. מה לא ידענו שבתוך המדינה הזו יש קבוצות שונות, שבניהן סוררת חשדנות וחוסר שיתוף פעולה - שאיך ניתן להגיד בעדינות - לא ממש שותפות לחזון, לא ממש נושאות בנטל, ולא ממש תורמות לפריון במשק, ושלמשטרה אין באמת אומץ/יכולת לבצע את עבודתה בקרבן. אז מה זה מפתיע אותנו שאותן קבוצות שמות פס על הצרכים ועל טובת הקולקטיב?

הכל ידוע, מוזנח ולא מטופל כבר שנים. ובא משבר אחד ענקי, גלובלי, מפתיע וחשף את הכל - בבת אחת.


כל מה שנותר לי זה לאחל לכם סגר נעים ככל האפשר,

שנצליח להנות בו בחיק משפתחינו (הגרעינית).

לאחל לכולם שתכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה!

שנהיה חזקים ושנדע לעבור את התקופה המאד מאתגרת הזו בשלום

אמן שתתחיל שנה הרבה יותר טובה מזו,


דבורה




מחירי הדיור

מחירי הדיור עלו בחודש האחרון ב 1% והשלימו עליה של 2.2% בשנה האחרונה.

מאפריל 2012 השלימו מחירי הדיור עליה של 46.07%.




מדד המחירים לצרכן - 0%

מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי.

מתחילת השנה ירד מדד המחירים לצרכן ב-0.6% וב-12 החודשים האחרונים ירד המדד בשיעור של 0.8%.

רחוק מאוד מיעדי בנק ישראל שהם בין 1%-3%.

מדד המחירים לצרכן (אינפלציה) מחושב ע"י הלמ"ס ובא לבדוק את השתנות המחירים של סל מוצרים ושירותים משוקלל קבוע מחודש לחודש. בנק ישראל שם לו ליעד שהאינפלציה תהיה בין 3%-1% (הקווים הוורודים שבציור) כפי שניתן לראות האינפלציה מתחת ליעד מ 2014.

איך זה משפיע עליי?

המדד מראה שיוקר המחיה בארץ יורד, גם אם זה לא מרגיש לכם ככה בכיס...

המדד משפיע על מסלולי המשכנתא הצמודים - ומי שבחר לשלב מסלולים צמודים במשכנתא נהנה מהירידה במדד.




הריביות הממוצעות - ממשיכות לרדת

בכל חודש מפרסם בנק ישראל את הריביות הממוצעות על המשכנתאות במסלולים צמודים ושאינם צמודים לפי תקופות שונות, וזאת בהתאם לדיווחים שמתקבלים מהבנקים השונים. ריבית זו משקפת את הריבית הממוצעת שנטלו ממוצע הלווים במסלולים השונים בחודש הקודם לדיווח.

ניתן לראות את השפעת משבר הקורונה על שוק המשכנתאות כפי שהתבטאה בעליית הריביות באפריל, בעיקר בעקום הצמוד, במהלך החודשים האחרונים המשיכה מגמת של ירידה בריבית הממוצעת. מנתונים מהשטח אנו יודעים שרמת הריביות חזרה ברוב הבנקים לרמה שהיתה ערב המשבר.




ריבית בנק ישראל - 0.1%

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1% - בהתאם לתחזיות המוקדמות של הכלכלנים.

יש הטוענים שהרעת הנתונים מהחודש האחרון עלולה להוביל את בנק ישראל להוריד את הריבית אל מתחת לאפס, בעיקר אם לא נתחיל ל"בזבז" כסף ולגרום לעלייה במדד. בית ההשקעות אקסלנס חוזה שעד סוף השנה ריבית בנק ישראל תעמוד על מינוס 0.4%-


דיסקליימר: כל המוצג במייל זה זה הוא למטרות מידע בלבד. המידע המוצג אינו מקיף, אינו שלם, אינו מכיל גילויים חשובים או סיכונים הקשורים בהשקעות וכפוף לשינויים ללא הודעה מראש. המחבר אינו אחראי לדיוק או לשלמות או לחוסר הדיוק או השלמות של המידע המוצג. המחבר לא בדק או וידא מידע שהתקבל מצד שלישי שהוא עשוי להסתמך עליו. המידע אינו לוקח בחשבון מטרות השקעה ספציפיות או מצבים כלכליים ספציפיים של אדם כזה או אחר או ארגון כזה או אחר. המחבר אינו אחראי בשום אופן לתוכן המידע, השמטות במידע, אי דיוקים, טעויות כאלה או אחרות.


85 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מה זה מדד תשומות הבניה ולמה זה חשוב עכשיו

מה זה מדד תשומות הבניה ולמה זה חשוב עכשיו מדד תשומות הבניה למגורים הוא מדד המשקלל את השינויים במחירי הבניה של דירות למגורים בעקבות שינויים בעלות חומרי הגלם השונים (בטון, ברזל וכו'…) מחודש לחודש. כאשר

bottom of page