top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תדבורה כהן

עקום התשואות התהפך. מה זה אומר? ולמה צריך להתחיל לדאוג עכשיו?

עודכן: 19 בדצמ׳ 2019

מהו עקום התשואות?

עקום התשואות הוא גרף שמספק צילום רגעי של שוק האג"ח בזמן נתון – הציר האופקי מייצג מועדי פירעון (זמן) והציר האנכי מייצג את הריבית – התשואה לפירעון.

באופן נורמלי, ככל שמועד הפירעון רחוק יותר, התשואה גבוהה יותר. תשואה היא המחיר שמשלם הלווה — במקרה זה ממשלת ארה"ב — על ההלוואה שניתנת לו. המלווה הוא מי שקונה את האג"ח — הציבור, מוסדות פיננסיים וכל משקיע אחר. הפער בין התשואות הקצרות, לאג"ח בעלות פירעון מוקדם, לבין התשואות הארוכות מלמדת משהו על הציפיות של המשקיעים מהמצב הפיננסי.


עקום התשואות

במצב של כלכלה צומחת יש עליה בביקושים ויש ציפיות ללחץ מחירים כלומר עליה באינפלציה. בתגובה עשויה הריבית לעלות או בשל מדיניות בנק מרכזי או בשל ביקוש גובר למימון. במצב ההפוך שבו יש החלשות כלכלית ישנה ירידה בביקושים והמחירים אינם עולים ולכן הביקוש למימון יורד והבנק המרכזי צפוי להוריד ריבית כדי לתמרץ את הפעילות הכלכלית.

עקום התשואות הוא כלי פיננסי חשוב מאד לחיזוי כלכלי ולכן כדאי לכל משקיע להכיר אותו

לפי מחקר של הבנק הפדרלי כל אחת מששת תקופות המיתון האחרונות הקדימה התהפכות של עקום התשואות.


התהפכות עקום התשואות הוא הכלי החזק ביותר לחיזוי מיתון כלכלי

בחודשים האחרונים התהפכו יותר ויותר מרווחים בעקום התשואות. אם להתבסס על הניסיון ההיסטורי, עקום התשואות מבשר על האטה כלכלית בארה"ב, ועתה, עם התהפכות הפער 2-10, יש עוד יותר סיבות לדאגה, לא רק לאמריקאים, אלא לעולם כולו.

איך משפיע עקום התשואות על הריבית?

הבנק הפדרלי אמור לבסס את החלטות הריבית שלו על מצב הכלכלה, אולם עקום התשואות, שכל כולו מבוסס על ריביות, הוא אינדיקציה שראשי הבנק לא יכולים להתעלם ממנה כליל. הבנק הפדרלי העלה את הריבית מאז 2015, אך עצר את המהלך ואף הוריד ריבית בחודש האחרון, בעקבות סיכונים ממלחמת הסחר, לדבריו. אותם סיכונים כנראה אחראים לתמונת המצב שוק האג"ח, החושש מפני חולשה בכלכלת ארה"ב.


ומה עם גורמים נוספים?

עם זאת חשוב לציין ולסייג שהתחזיות של הבנקים המרכזיים לא צופות מיתון אלא צמיחה של מעל ל 3% וכמו כן נתוני התעסוקה חזקים. צריך לקחת בחשבון שהבנקים המרכזיים ישתמשו בשלל תמריצים כדי להימנע מכניסה למיתון . והכי חשוב לזכור שיש נשיא קפריזי בארה"ב ושבציוץ אחד בטוויטר יכול להרגיע דרמטית את חששות השווקים ע"י הרגעת מלחמת הסחר עם סין. לטראמפ יש בחירות על הראש שנה הבאה ומן הסתם הוא לא ירצה להגיע לבחירות ב 2020 בסביבה כלכלית של מיתון ופיטורים אלא בסביבה כלכלית צומחת ולכן סביר להניח שהוא יעשה כל מה שביכולתו כדי לדחות את רוע גזרת המיתון ולייצר תמונה של צמיחה ושיאים בוול סטריט.



86 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מה זה מדד תשומות הבניה ולמה זה חשוב עכשיו

מה זה מדד תשומות הבניה ולמה זה חשוב עכשיו מדד תשומות הבניה למגורים הוא מדד המשקלל את השינויים במחירי הבניה של דירות למגורים בעקבות שינויים בעלות חומרי הגלם השונים (בטון, ברזל וכו'…) מחודש לחודש. כאשר

bottom of page