top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תדבורה כהן

עצמאי/ת ולא מפריש לפנסיה? בבקשה תקרא/י

עודכן: 19 בנוב׳ 2021

הרבה עצמאים עדיין לא מפקידים לחיסכון פנסיוני, או מפקידים סכומים נמוכים מדיי. יש לכך הרבה הסברים, אבל לדעתי מדובר בטעות קשה, ובפספוס של הטבות ששוות הרבה מאוד כסף בנוסף על הבטחת העתיד שלכם. האם זה "שווה את הכסף"? כן!! משלוש סיבות: הפחתה במס השנתי והחזר של כסף ישירות לכיס, ביטוח לכם ולמשפחה, וכמובן חיסכון פנסיוני. אז אם עוד לא התחלת להפקיד לפנסיה, אם יש לך התלבטות - אני מציעה לך לעצור לרגע, ולהקדיש לפוסט הזה שלוש דקות של קריאה. בסיומן יהיה לך ברור למה עבור עצמאים הפקדה לפנסיה היא חובה.


הקדמה. או : המדינה, המקל והגזר

בעוד אף אחד לא שואל את העובד השכיר האם הוא מעוניין להפקיד כסף לפנסיה או לא וכמה הוא מעוניין להפקיד, ובעוד עבור השכיר רוב ההפרשה לפנסיה מושתת על המעסיק, עצמאים צריכים להחליט האם להפקיד לפנסיה וכמה, ובעיקר להפקיד את כל הסכום בעצמם.

החל משנת 2017 חלה חובה הפקדה לחיסכון פנסיוני על עצמאים. כדי לשכנע את ציבור העצמאים להפקיד לפנסיה, החקיקה מורכבת ממקל וגזר. אך בעוד המקל נותן מכה ממש קלילה - 500 ש"ח קנס שנתי לעצמאי שלא מפקיד לפנסיה, הגזר מאד משמעותי ויכול להסתכם בהטבות מס של עשרות אלפי שקלים בשנה. כל זאת כדי לגרום לציבור העצמאים לנהוג באחריות ולצבור חיסכון לגיל הפרישה.

הגזר מאד משמעותי ויכול להסתכם בהטבות מס של עשרות אלפי שקלים בשנה. כל זאת כדי לגרום לציבור העצמאים לנהוג באחריות ולצבור חיסכון לגיל הפרישה.
מקום של כבוד למערכת הפנסיה הישראלית, מקור מכון מלבורן לחקר פנסיה גלובלי

על פי דו"ח מרסר האחרון, שמדרג 43 מערכות פנסיה בעולם, מערכת הפנסיה הישראלית נחשבת לרביעית הטובה בעולם! זה קורה בזכות חקיקה מתקדמת ורגולציה נוקשה ומנהלי השקעות שמצליחים להשיא תשואה לחוסכים לפנסיה. וזה מתאפשר בעיקר - כי המדינה מכריחה ומעודדת אותנו לחסוך לעתיד שלנו.


ועדיין אני פוגשת יותר מדיי עצמאים שמעדיפים לשלם את הקנס מידי שנה ולא להפקיד לפנסיה פשוט כי אף אחד לא ישב והסביר להם את הצד של הגזר.

בפוסט הזה אנסה לעשות קצת סדר בבלגן, להפיג חששות וחשדנות בסיסית, ולשכנע עצמאים ועצמאיות:


אם תפקידו כסף לפנסיה על בסיס חודשי - תרוויחו שלוש פעמים: פעם אחת בבניית רשת ביטחון לעתיד, פעם שניה בשורה של הטבות במס שהמדינה נותנת לכן ולכם כדי לשכנע אתכם לעשות זאת, ופעם שלישית בכיסוי ביטוחי שקרנות הפנסיה מעניקות לכם ולמשפחתכם בעת צרה.


הטבות מס

אחת התשובות הנפוצות של עצמאים ועצמאיות, כשאני שואלת אותם למה הם לא מפקידים לפנסיה, הולכת בערך ככה "אני משלם מס הכנסה, ומעמ, וביטוח לאומי ובקושי נשאר לי ועכשיו עוד הוצאה לפנסיה?". אז הדבר הראשון שצריך להבהיר ולהדגיש: הפקדה לפנסיה היא לא הוצאה, אלא השקעה - בעצמך.

המדינה מבינה את זה ולכן מעודדת את העצמאים להפקיד לפנסיה, ומעניקה שורה של הטבות כדי לגרום לכם לפעול למען העתיד שלכם.

הפקדה לפנסיה היא לא הוצאה, אלא השקעה - בעצמך.

הטבות המס בהפקדה לפנסיה מתחלקות לשניים:

  • ניכוי סכום ההפקדה לביטוח הפנסיוני מתוך ההכנסה החייבת במס (הכרה בסכום ההפקדה כ"הוצאה מוכרת"). הטבה זו מוגבלת להפקדות בגובה של עד 11% מההכנסה ולא יותר מ-22,968 ש"ח בשנה, נכון ל-2021.

  • זיכוי ממס בגין הפקדות עד 5% מההכנסה ולא יותר מגובה תקרה המפורט בלינק.


כהרגלנו - במקום לדבר באוויר בואו ניקח דוגמה אמיתית

בתמונה זו אנו רואים שומת מס של עצמאי בישראל.

דוגמה לשומת מס שנתית

קודם כל - מהי שומת מס?

לאחר שהעצמאי מגיש לרשויות המס את הדוח השנתי שלו בו הוא כולל את סך הכנסותיו מהעסק ואת סך ההוצאות המוכרות של העסק ושאר פרטים אישיים, מס הכנסה מנפיקה לו שומת מס המרכזת את נתוני ההכנסות וההוצאות של העסק באותה שנה ואת חבות המס שיש לשלם בגין הרווחים.

בואו נבין ביחד איך בכלל מסתכלים על שומת מס:

בשורה העליונה מפורטות סך ההכנסות של העסק באותה שנה. השורה הבאה: ״ניכויים״ היא חישוב של ההוצאות המוכרות במס. כאשר מחסירים מסך ההכנסות השנתיות של העסק את סך ההוצאות המוכרות - "הניכויים" - מגיעים לשורה השלישית בטופס: ההכנסה החייבת במס. מהסכום הזה יחושב סך מס ההכנסה שיהיה עליכם לשלם באותה השנה.

ככל שההוצאות המוכרות של העצמאי גדולות יותר, כך ההכנסה החייבת בתשלום מס - קטנה יותר. זו הסיבה לכך שכל עצמאי/ת מנסה ״לנפח״ את שורת ההוצאות המוכרות במס - הניכויים.

ואיך כל זה קשור לפנסיה של העצמאים?

גם הפקדה לקרן פנסיה היא הוצאה מוכרת! היא תיכנס לחישוב של סעיף ה״ניכויים״, וכך ההכנסה החייבת במס קטנה יותר, ובעקבות כך מצטמצמת גם חבות המס השנתית. באותו אופן תקטן גם חבות התשלום שלכם לביטוח לאומי.

בעצם המדינה מקטינה לכם מיסוי על מנת לעודד אתכם להפקיד לפנסיה.

גם הפקדה לקרן פנסיה היא הוצאה מוכרת! ולכן מקטינה את חבות המס

נחזור לטופס שומת המס שלנו:

הגענו לשורה ״המס ברוטו כמפורט בחלק 4״. לאחר חישבנו את ״ההכנסה החייבת המס״, ניתן לגזור ממנה, על פי מדרגות השכר, את מס הברוטו השנתי שאותו צריך העצמאי לשלם למדינה. אבל שימו לב - זה עדיין לא התשלום בפועל. כי מהסכום הזה יש לנכות ״זיכויים״, וזאת השורה הבאה בטופס.

מה זה זיכויים? זיכויים זה אשכרה כסף שחוזר אלינו ולא עובר למס הכנסה.

כמו למשל נקודות זיכוי בגין ילדים קטנים, נקודת זיכוי לאישה, נקודות זיכוי למי שסיים תואר וכ"ו.

והנה הגענו להטבה נוספת שנותן לנו החיסכון לפנסיה: גם ההפקדה לפנסיה נותנת לנו ״זיכוי״ במס ומייצרת לנו החזר. שלא כמו בסעיף של ״ניכויים״ שמקטין לנו את חבות המס, במקרה של ״זיכוי״ הכסף חוזר לעצמאי.

כדי להבין יותר טוב, ניקח דוגמה ספציפית ונעבור ביחד עם המספרים:

דנה היא עצמאית שהכנסתה לאחר הניכויים המותרים ולפני ניכוי בגין הפקדות לקופות גמל היא 240,000 ש"ח בשנה

כעצמאית יכולה להפריש לכל היותר 16.5% מהכנסתה (כלומר 39,600 ש"ח), אולם מכיוון שהסכומים עוברים את התקרה, היא תוכל ליהנות מההטבות רק עבור חלק מהסכום.

ניכוי

  • 11% מההכנסה השנתית של דנה הם 26,400 ש"ח (לפי החישוב: 11% ‏ 240,000 ש"ח).

  • סכום זה גבוה מהתקרה שנקבעה (22,968 ש"ח לשנה), ולכן הסכום המקסימלי שתוכל העצמאית לנכות אותו מגובה ההכנסה החייבת במס הוא 22,968 ש"ח.

  • משמעות הדבר היא כי לצורך חישוב מס הכנסה יתייחסו אל הכנסתה כאילו היא 217,032 ש"ח (לפי החישוב: 22,968 - 240,000), ומתוך הכנסה זו יחושב גובה מס הכנסה שעליה לשלם.

זיכוי

  • 5.5% מן ההכנסה הם 13,200 ש"ח (לפי החישוב 5.5% X‏ 240,000 ש"ח).

  • סכום זה גבוה מהתקרה שנקבעה (11,484 ש"ח), ולכן הסכום המקסימלי שתוכל ליהנות מזיכוי הוא 11,484 ש"ח.

  • הפקדת סכום זה תקנה לעצמאית זיכוי ממס בשיעור 35% מגובה ההפקדה, כלומר 4,019.4 ש"ח (לפי חישוב 35% X‏ 11,484 ש"ח)

  • משמעות הדבר היא כי מגובה המס שחושב, יופחת הסך של 4,019.4 ש"ח, והתוצאה שתתקבל היא גובה המס שעל העצמאית יהיה לשלם.


כיסוי ביטוחי

הכי קל לשכנע עצמאים להפקיד דרך הטבות המס, אבל זו לא הסיבה החשובה ביותר להפקדה לפנסיה. בעיני אחת הסיבות החשובות ביותר להפקיד לפנסיה - וכמה שיותר - היא הכיסוי הביטוחי שקרן הפנסיה מעניקה לכל עמית. שני הכיסויים הביטוחיים אליהם ארצה להתייחס כאן הם כיסוי ביטוחי לשארים וכיסוי ביטוחי למקרה של נכות.

חשבתם מה יקרה לכם ולמשפחה שלכם אם לא תוכלו לעבוד יותר? אולי לא, אבל המחוקק חשב על המצב הקשה הזה עבורכם ועבורכן. לכן, כל קרן פנסיה חייבת לבטח את העמיתים כנגד שני מצבים לא נעימים:

מות העמית - במקרה כזה הקרן תשלם קצבת שארים לאלמן/ה וליתומים כנגזרת של 100% מהשכר המבוטח.

אובדן כושר עבודה/נכות - במקרה הזה יובטח לעמיתי הקרן תשלום קצבה בגובה 75% מהשכר המבוטח.

מהו השכר המבוטח אצל עצמאים? נגזרת של כמה הם הפקידו בכל חודש עבור פנסיה.

בואו ניקח דוגמה נוספת:

בדוגמה האמיתית שלפנינואישה בשנות השלושים שלה שהייתה שכירה ונהייתה עצמאית. יש לה צבירה בפנסיה של כ 290,000 ש"ח, ובתור עצמאית שהכנסתה החודשית היא כ- 15,000 ש"ח בחודש. עם זאת אותה עצמאית בחרה להפקיד 1,000 ש"ח לפנסיה בחודש בלבד. על מנת להבין מה גובה השכר המבוטח מחלקים את גובה ההפקדה 1,000 ש"ח ב 16% ומתקבל המספר 6,250 ש"ח. קרי בדוגמה הזו אותה עצמאית מפקידה עבורה סכום שלא קרוב ללכסות את ההכנסה שלה בפועל. במידה ויקרה לה משהו הקצבאות שיתקבלו יגזרו מהסכום הזה.

מקור: תוכנת SMS בעלת סימולמטורים המקובלים על רשות שוק ההון הביטוח והחיסכון

לעומת זאת אם אותה עצמאית היתה בוחרת להפקיד לפנסיה סכום שיכסה ביטוחית את שכרה בפועל עליה היה להפקיד 2,400 ש"ח בחודש וכך היתה מקבלת שכר מבוטח של 15,000 ש"ח בחודש (חישוב: 15,000*16%=2400 ש"ח).

מקור: תוכנת SMS בעלת סימולמטורים המקובלים על רשות שוק ההון הביטוח והחיסכון

צבירה וקצבה


הטבות מס וכיסוי ביטוי הם בהחלט יתרונות חשובים, אבל בואו לא נשכח שהסיבה העיקרית לחיסכון פנסיוני היא לשים כסף בצד לטובת השנים בהן לא נעבוד.

נמשיך עם הדוגמה של אותה עצמאית ונבחן את התפתחות הצבירה וקצבת הזקנה כפקטור של גובה ההפקדות שלה (הנחות: 290,000 צבירה קיימת, דמי ניהול ברירת מחדל, תשואה 4.26% כפי שדורש הרגולטור).

הטבלה שלפניכם מציגה את התרחישים השונים בהתאם לגובה ההפקדות השונות:


ניתן לראות, בצורה ברורה ולסכם:

הפקדה לפנסיה מייצרת לנו כיסוי ביטוחי למקרה שבו לא נוכל לעבוד, ודואגת לשארים שלנו במקרה פטירה.
הפקדה לפנסיה מייצרת לנו הטבת מס שנתית ויש כדאיות כלכלית לבצע אותה באופן עקבי בכל שנה.
הפקדה לפנסיה מייצרת לנו חיסכון כספי לשנים שבהם לא נעבוד, הכספים יתקבלו כקצבה חודשית, וככל שנחסוך יותר כסף יותר זמן - כך הקצבה שלנו תהיה גבוהה יותר.

הבנתי, ומה אני עושה עכשיו?

אם הצלחתי לשכנע אותך שטיפול בחסכון הפנסיוני שלך הוא אחד הדברים הכי טובים שעצמאי או עצמאית יכולים לעשות לטובת ההווה והעתיד שלהם? אם התשובה היא כן - אני אשמח לעזור לך לעשות את הצעד הראשון בצורה קלה, נעימה ובטוחה. צרו קשר

 

דיסקליימר: כל המוצג במייל זה זה הוא למטרות מידע בלבד. המידע המוצג אינו מקיף, אינו שלם, אינו מכיל גילויים חשובים או סיכונים הקשורים בהשקעות וכפוף לשינויים ללא הודעה מראש. המחבר אינו אחראי לדיוק או לשלמות או לחוסר הדיוק או השלמות של המידע המוצג. המחבר לא בדק או וידא מידע שהתקבל מצד שלישי שהוא עשוי להסתמך עליו. המידע אינו לוקח בחשבון מטרות השקעה ספציפיות או מצבים כלכליים ספציפיים של אדם כזה או אחר או ארגון כזה או אחר. המחבר אינו אחראי בשום אופן לתוכן המידע, השמטות במידע, אי דיוקים, טעויות כאלה או אחרות.

59 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מה זה מדד תשומות הבניה ולמה זה חשוב עכשיו

מה זה מדד תשומות הבניה ולמה זה חשוב עכשיו מדד תשומות הבניה למגורים הוא מדד המשקלל את השינויים במחירי הבניה של דירות למגורים בעקבות שינויים בעלות חומרי הגלם השונים (בטון, ברזל וכו'…) מחודש לחודש. כאשר

bottom of page