top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תדבורה כהן

קרן השתלמות: תכנית החיסכון הטובה ביותר

עודכן: 20 בנוב׳ 2021


תכנית החיסכון הטובה ביותר שקיימת היום לטווח בינוני וארוך היא קרן השתלמות. מדובר בעובדה שאין עליה עוררין. שני יתרונות הופכים את קרן ההשתלמות למסלול חיסכון משתלם במיוחד לכל עובדת ועובדת - שכיר או עצמאית: בעקבות רפורמות המיסוי בשוק ההון בישראל, זהו האפיק היחיד שלא לטווח ארוך שנותר פטור ממס רווח הון, והוא מאפשר גם לקחת הלוואה בתנאים נוחים במיוחד


בתי ההשקעות וחברות הביטוח מנהלים עבור הציבור מגוון של קרנות השתלמות במסלולים שונים. השאלה איך לבחור ביניהן ואיך לגרום לקרן לעבוד בשבילך בצורה האופטימלית, לטווח הקצר והבינוני וגם הארוך.

כדי לעזור לך לקבל החלטות חשובות על העתיד שלך ושל משפחתך, הכנתי מדריך פשוט שיוביל אותך בקלילות בתוך עולם המושגים וההטבות של קרנות ההשתלמות.

שנתחיל?


מה זה בכלל קרן השתלמות?

קרן השתלמות היא קופת חיסכון לטווח בינוני. כפי שניתן להבין משמה, במקור היא נועדה לחיסכון עבור השתלמויות מקצועיות כמו כנסים, קורסים והכשרות, אולם מאחר שלא מוטלות מגבלות על השימוש בכסף שנצבר בקרן, כשהיא הופכת לנזילה - ניתן לנצל את הכסף לכל צורך שהוא.

קרן השתלמות מיועדת לשכירים וגם לעצמאים, ותקופת החיסכון המינימלית עומדת בדרך כלל על שש שנים, בהנחה שהכסף לא דרוש למטרות של השתלמות מקצועית.




כמה מפקידים?

שכירים: עבור רוב השכירים המעסיק מפקיד 7.5% מהשכר, ו-2.5% נוספים מפקיד העובד על חשבונו. ובסה״כ 10%. טיפ לשכירים - חשוב מאוד לשים לב מאיזה גובה שכר מחושבת קרן ההשתלמות שלכם, והאם ההפקדה לקרן השתלמות נגזרת מכל השכר או שמופקד עד התקרה המוטבת במס (יותר נפוץ).

עצמאים: על העצמאי או העצמאית מוטלת האחריות להפקיד עבור עצמו. עצמאי יכול להפקיד בקרן כמה שהוא רוצה אבל יש תקרה לסכום שעליו ניתן לנצל את הטבות המס.

יתרון ראשון: הטבת מס כפולה

לחיסכון בקרן השתלמות יש הטבת מס כפולה – גם במועד ההפקדה וגם במועד המשיכה. הפקדות עד לתקרה קבועה יוכרו כהוצאה מוכרת לצרכי מס, ובמועד המשיכה - ישנו פטור ממס רווחי הון על הרווח שנצבר.


הטבות המס במועד ההפקדה

אצל שכירים: הסכום שמפקיד המעסיק בקרן ההשתלמות - 7.5% מהמשכורת החודשית - הוא בעצם תוספת למשכורת שעליה לא משלמים מס הכנסה.

אצל עצמאים: הפקדות לקרן השתלמות בגובה של עד 4.5% מההכנסה החייבת במס (הכנסות פחות הוצאות) ועד 11,835 ש"ח בשנה (נכון ל-2021) יוכרו כהוצאה מוכרת לצורך הטבות מס הכנסה. כלומר ההפקדה בקרן השתלמות נחשבת כ״ניכוי״ שמקטין את חבות המס. כתבתי פוסט מקיף בנושא - כנסו לקרוא.

בלי לצלול לחישובים מורכבים מידי של מיסוי, הפקדה של עצמאי לקרן השתלמות יכולה ליצור מצב שבו הוא מקבל בחזרה 48% מההפקדה שלו בצורת הטבות מס. מדובר בהטבה משוגעת, ולכן עצמאי שיש לו יתרות של כספים נזילים חייב לעשות מאמץ להפקיד לקרן השתלמות.

הפקדה של עצמאי לקרן השתלמות יכולה ליצור מצב שבו הוא מקבל בחזרה 48% מההפקדה שלו בצורת הטבות מס. מדובר בהטבה משוגעת, ולכן עצמאי שיש לו יתרות של כספים נזילים חייב לעשות מאמץ להפקיד לקרן השתלמות.

הטבות מס במועד המשיכה:

אצל שכירים: במידה ולא הופקדו כספים מעבר לתקרת המס, שעומדת על 1,571 שקלים בחודש, (10% ממשכורת של 15,712 ש״ח) כל הרווח שנצבר יהיה פטור ממס רווחי הון. מס רווחי הון עומד על 25% ריאלי. המשמעות: אם תחסכו באפיק אחר - על כל 1,000 שקל רווח תשלמו לקופת המדינה 250 שקל מס. בקרן השתלמות הרווחים האלו פטורים ממס רווחי הון.

אצל עצמאים: במועד המשיכה, כל הרווחים שנצברו בקרן יהיו פטורים ממס רווחי הון, זאת בתנאי שהסכום שהופקד מדי שנה לא עלה על 18,480 ש"ח (נכון ל-2021) והכספים נמשכו לאחר שהקרן הפכה לנזילה. כתבתי פוסט מקיף בנושא - כנסו לקרוא.



איפה מנהלים?

ניתן לנהל את קרנות ההשתלמות באמצעות בתי ההשקעות וחברות הביטוח השונות, במגוון מסלולי השקעה.

חשוב לבחור את רמת הסיכון הנכונה בהתאם לטווח ההשקעה הצפוי. ניתן וכדאי להשוות בין ביצועי הקרנות השונות דרך אתר גמל נט הממשלתי.

צילום מסך מתוך אתר גמל נט, השוואת תשואות קרנות השתלמות במסלול כללי

מתי הקרן נזילה?

קרן השתלמות הופכת לנזילה - כזו שניתן למשוך בפטור ממס רווח הון כעבור 6 שנים מפתיחתה. עם זאת, כדאי לקבל ייעוץ מקצועי לפי שחושבים להנזיל קרן השתלמות. וזאת משתי סיבות עיקריות: האחת מכיוון שלקרן השתלמות יש פטור ממס רווח הון כדאי לנו שהיא תמשיך להיות מושקעת ולייצר תשןאה פטורה ממס. הסיבה השניה היא שניתן לקחת הלוואה כנגד קרן ההשתלמות במקום להנזיל אותה.


הלוואות בתנאים מעולים על חשבון הקרן

קרן השתלמות נזילה יכולה לשמש מקור מעולה ומומלץ להלוואה זולה. לצערי הרבה אנשים לא מודעים לכך ועושים טעויות כמו לקחת הלוואות יקרות מהמערכת הבנקאית או הנזלה של קרן ההשתלמות, כאשר בפועל יכלו לקחת הלוואה זולה יותר על חשבון קרן השתלמות.

רוב המוסדיים מאפשרים היום לקחת הלוואות כנגד קרנות השתלמות נזילות במסלול כללי בסך של עד 70-80% משווי הקרן, כאשר לרוב הריביות ינועו בין פריים-לפריים מינוס חצי 1.6%-1.1%, ותקופת החזר ההלוואה בין 3-7 שנים. כמו כן ניתן לבחור בין לוח סילוקין שפיצר (החזר חודשי), לבין לוח סילוקין בלון (החזר כל החוב בסוף התקופה). מדובר בתנאים מצוינים ללקוח.

צריך להדגיש - מכיוון שיש שוני בין החברות בתנאי ההלוואה שהן מוכנות לתת - זהו פרמטר נוסף ומהותי שיש לבחון לפני שבוחרים קרן השתלמות ולפני שלוקחים הלוואה על חשבון הקרן.


כדי לא להשאיר את הנושא תיאורטי, הנה דוגמה מלקוח שפנה אלי כדי להתייעץ, רק לאחרונה. לצורך שדרוג הרכב הוא היה זקוק להלוואה של 60 אלף ש״ח. ללקוח יש חיסכון של מאה אלף ש״ח בקרן השתלמות נזילה, ועמדו בפניו שתי אפשרויות: למשוך כסף מקרן ההשתלמות, או לקבל הלוואה על חשבון הקרן בלי למשוך ממנה את הכסף שחסך.

סימולציה: הלוואה מול משיכה מקרן השתלמות

בואו נבחן את שתי האפשרויות תחת ההנחות הבאות: משיכה מהקרן לעומת הלוואת בלון, ללא החזר חודשי, ל-5 שנים, בתנאים של ריבית פריים מינוס חצי 1.1%, כאשר ידוע כי תשואת קרן ההשתלמות לשנה עומדת על 6.5%.

כמו שניתן לראות הטבלה מבהירה באופן ברור מהי הבחירה הנכונה: אם הלקוח יקח הלוואה על חשבון הקרן, אחרי חמש שנים הוא יצא עם 18,833 שקלים נוספים. אם נחלק את הסכום לתקופה של 5 שנים נקבל עוד 313 שקלים לחודש. תחשבו מה הייתם יכולים לעשות עם הכסף הזה.



בשורה התחתונה : בחירה לקחת הלוואה על חשבון קרן ההשתלמות תהיה משתלמת הרבה יותר ללקוח. וזה אכן מה שהוא עשה. והעיקר - שיתחדש על הרכב, ושיסע בביטחה!


אז מה אני עושה עכשיו?


אין לך קרן השתלמות? - הגיע הזמן לשקול לפתוח אחת. יש לך קרן השתלמות? - הגיע הזמן לוודא שהיא מנוהלת בצורה אופטימלית ושיש מי שדואג לעתיד ולחסכון שלך. את/ה צריכ/ה לדעת שברגע האמת, כשצריך לקבל החלטות פיננסיות חשובות, יש מי שמסייע לך לבחור בדרך שתשרת את האינטרסים שלך. מתלבט/ת? יש לך שאלות? צרו קשר עוד היום לשיחת היכרות.


*כל הנתונים בפוסט הזה לקוחים מאתר גמל נט של רשות שוק ההון הפנסיה והחיסכון, החישובים חושבו במחשבון תקני של רשות שוק ההון ועל בסיס נתונים אמיתיים של עמית קיים*

 

דיסקליימר: כל המוצג במייל זה הוא למטרות מידע בלבד. המידע המוצג אינו מקיף, אינו שלם, אינו מכיל גילויים חשובים או סיכונים הקשורים בהשקעות וכפוף לשינויים ללא הודעה מראש. המחבר אינו אחראי לדיוק או לשלמות או לחוסר הדיוק או השלמות של המידע המוצג. המחבר לא בדק או וידא מידע שהתקבל מצד שלישי שהוא עשוי להסתמך עליו. המידע אינו לוקח בחשבון מטרות השקעה ספציפיות או מצבים כלכליים ספציפיים של אדם כזה או אחר או ארגון כזה או אחר. המחבר אינו אחראי בשום אופן לתוכן המידע, השמטות במידע, אי דיוקים, טעויות כאלה או אחרות.


81 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מה זה מדד תשומות הבניה ולמה זה חשוב עכשיו

מה זה מדד תשומות הבניה ולמה זה חשוב עכשיו מדד תשומות הבניה למגורים הוא מדד המשקלל את השינויים במחירי הבניה של דירות למגורים בעקבות שינויים בעלות חומרי הגלם השונים (בטון, ברזל וכו'…) מחודש לחודש. כאשר

bottom of page