top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תדבורה כהן

עצמאים: הפקידו לקרן השתלמות וקבלו כסף בחזרה


קרן השתלמות היא מוצר החיסכון הטוב ביותר שקיים ועליו כתבתי פוסט בנפרד. בפוסט הזה נצלול ונבין איך עובדות הטבות המס שהמדינה נותנת לעצמאים המפקידים לקרן השתלמות. אם אתם עצמאים אשמח אם תצללו איתי קצת למספרים ותבינו למה אתם חייבים להשתדל להפקיד לקרן השתלמות, בכל שנה




על המאפיינים והיתרונות של קרן השתלמות כתבתי פוסט נפרד ומעמיק. בפוסט הזה אני רוצה להסביר בצורה ברורה למה כדאי לכל עצמאי להפקיד לקרן השתלמות, עם דוגמאות מספריות מוחשיות המכמתות את הטבות המס.


קרן השתלמות היא באמת מוצר מיוחד שכן אנו קבלים הטבות מס גם במועד ההפקדה, וגם במועד המשיכה. בואו נבין בתכלס איך הדברים נראים עבור ציבור העצמאים:


הטבת מס בהפקדה לקרן השתלמות

לעצמאיים מכירים כהוצאה מוכרת הפקדות לקרן ההשתלמות עד 4.5% מההכנסה החייבת ועד לתקרת שכר שנתית של 263,000 ₪.


בתמונה זו אנו רואים שומת מס של עצמאי בישראל.

דוגמה לשומת מס שנתית

בשורה העליונה מפורטות סך ההכנסות של העסק באותה שנה. השורה הבאה: ״ניכויים״ היא חישוב של ההוצאות המוכרות במס. כאשר מחסירים מסך ההכנסות השנתיות של העסק את סך ההוצאות המוכרות - "הניכויים" - מגיעים לשורה השלישית בטופס: ההכנסה החייבת במס. מהסכום הזה יחושב סך מס ההכנסה שיהיה עליכם לשלם באותה השנה.

ככל שההוצאות המוכרות של העצמאי גדולות יותר, כך ההכנסה החייבת בתשלום מס - קטנה יותר. זו הסיבה לכך שכל עצמאי/ת מנסה ״לנפח״ את שורת ההוצאות המוכרות במס - הניכויים.

גם הפקדה לקרן השתלמות היא הוצאה מוכרת! היא תיכנס לחישוב של סעיף ה״ניכויים״, וכך ההכנסה החייבת במס קטנה יותר, ובעקבות כך מצטמצמת גם חבות המס השנתית. באותו אופן תקטן גם חבות התשלום שלכם לביטוח לאומי.


בדוגמה לעיל ההכנסה החייבת עומדת על 429 אלף לשנה, ולכן המדינה תכיר בהפקדה של עד התקרה של 11,835 ₪ בשנה כהוצאה מוכרת (4.5% * 263,000). כלומר ההפקדה לקרן השתלמות תייצר ניכוי בגובה 11,835 ₪ ויקטין את ההכנסה החייבת בסכום זה, כתוצאה מכך יישאר לעצמאי יותר כסף בכיס.

כמה כסף? סכום ההפקדה כפול המס השולי. ברמות השכר הגבוהות של הדוגמה הזו מדובר בשיעור מס של 35% זה יהיה שווה 4,142 ₪ (11,835*35%) חיסכון בתשלום למס הכנסה.

מדרגות המס להכנסה מיגיעה אישית

אבל זה לא הכל, בנוסף ההפקדה לקרן השתלמות מקטינה גם את התשלומים עבור ביטוח לאומי וביטוח בריאות (תשלומים ששיעורם הוא 17.83% ברמות שכר כאלו) ומייצרת פה חיסכון נוסף של 2,029 ₪.


לסיכום הפקדה של 11,835 ₪ לקרן השתלמות, ייצרה חיסכון לעצמאמ בשווי 6,171 ₪ >> בעצם העצמאי קיבל בחזרה 48% מההפקדה בצורת חיסכון בתשלומים.


בעצם העצמאי קיבל בחזרה 48% מההפקדה בצורת חיסכון בתשלומים


הטבת מס במשיכת קרן השתלמות

אז אחרי שהבנו את הטבת המס האדירה בהפקדה לקרן השתלמות, נבין את הטבת המס הקיימת במועד משיכת קרן השתלמות.

כמעט בכל כלי השקעה אחר אנחנו נשלם מס רווחי הון של 25% ריאלית על הרווחים שההשקעה שלנו עשתה, בקרן השתלמות הסיפור שונה. עבור עצמאי במועד המשיכה, כל הרווחים שנצברו בקרן יהיו פטורים ממס רווחי הון, וזאת בתנאי שהסכום שהופקד מדי שנה לא עלה על התקרה 18,480 ש"ח (1,540 ₪ בחודש, נכון ל-2021) והכספים נמשכו לאחר שהקרן הפכה לנזילה (לרוב מדובר בכ-6 שנים).


נבין את הטבת הפטור ממס רווח הון ע"י דוגמה מספרית: הנחות: הפקדה של 1,540 ₪ בחודש למשך 6 שנים, תשואה שנתית 6.5%, דמי ניהול 0.85% כמקובל בתעשיה.

לאחר 6 שנים יווצר סכום של 110 אלף ש"ח כתוצאה מההפקדות המצטברות (1,540 * 72 חודשים), בנוסף יווצר רווח של 20,580 ₪ תחת ההנחות לעיל.

בכל מכשיר השקעה אחר נצטרך לשלם על ה-20 אלף האלו מס רווחי הון של 25% מנוכה אינפלציה. בוא נעשה חשבון פשוט ונגיד שמדובר ב-5 אלף שקל (כלומר רבע מהרווחים שלנו הולכים לקופת המדינה). בקרן השתלמות בגלל אותה הטבה ייחודית - כל ה-20 אלף שקל יגיעו אלינו לחשבון הבנק בפטור ממס.



ורק כדי להדגיש ולחדד את הנקודה הזו בצורה יותר ברורה, בואו ניקח את דוגמה ואותן הנחות, רק שנאריך את טווח החיסכון מ 6 שנים ל 12 שנה.

במהלך 12 שנים הופקדו לקרן סכום של 313 אלף ש"ח (144 חודשים*1,540 ש"ח), כמו כן נוצר רווח של 92 אלף ש"ח, ככה שבמקרה זה הפטור ממס רווח הון שווה 25% מסכום זה - מדובר ב 23 אלף ש"ח חיסכון במס. סכום משמעותי בהחלט.







ניתן לראות, בצורה ברורה ולסכם:


עצמאי המפקיד לקרן השתלמות מקטין את חבות המס שלו ואת התשלומים לביטוח לאומי וביטוח בריאות.
עצמאי המפקיד לקרן השתלמות מייצר לעצמו חיסכון הפטור ממס רווח הון עד לגובה התקרה.

הבנתי, ומה אני עושה עכשיו?


אם הצלחתי לשכנע אותך שכדאי לך להפקיד לקרן השתלמות, ושזה אחד הכלים שכדאי לכל עצמאי לנצל בכל שנה, אני אשמח לעזור לך לעשות את הצעד הראשון בצורה קלה, נעימה ובטוחה. צרו קשר

 

דיסקליימר: כל המוצג במייל זה זה הוא למטרות מידע בלבד. המידע המוצג אינו מקיף, אינו שלם, אינו מכיל גילויים חשובים או סיכונים הקשורים בהשקעות וכפוף לשינויים ללא הודעה מראש. המחבר אינו אחראי לדיוק או לשלמות או לחוסר הדיוק או השלמות של המידע המוצג. המחבר לא בדק או וידא מידע שהתקבל מצד שלישי שהוא עשוי להסתמך עליו. המידע אינו לוקח בחשבון מטרות השקעה ספציפיות או מצבים כלכליים ספציפיים של אדם כזה או אחר או ארגון כזה או אחר. המחבר אינו אחראי בשום אופן לתוכן המידע, השמטות במידע, אי דיוקים, טעויות כאלה או אחרות.

69 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מה זה מדד תשומות הבניה ולמה זה חשוב עכשיו

מה זה מדד תשומות הבניה ולמה זה חשוב עכשיו מדד תשומות הבניה למגורים הוא מדד המשקלל את השינויים במחירי הבניה של דירות למגורים בעקבות שינויים בעלות חומרי הגלם השונים (בטון, ברזל וכו'…) מחודש לחודש. כאשר

bottom of page