top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תדבורה כהן

ההוצאות הנוספות שצריך לקחת בחשבון כשקונים דירה

עודכן: 19 בדצמ׳ 2019

כשרוכשים דירה צריך לקחת בחשבון את כל ההוצאות הנלוות לתהליך.

ניתן לחלק את ההוצאות לשלושה תתי סעיפים: הוצאות נלוות לרכישה, הוצאות נלוות למשכנתא, והוצאות נלוות למעבר הדירה. חשוב מאד לכמת את ההוצאות על מנת לשמור מספיק הון עצמי עבורן, זהו צעד חשוב מאד בתכנון נכון של המשכנתא. אז קדימה תוסיפו לאקסל שלכם כמה שורות...



הוצאות נלוות הקשורות לרכישה


תיווך

נהוג ששיעור התיווך עומד על 2% בצירוף מע"מ מסך העיסקה. שיעור דמי התיווך הוא עניין מסחרי לכל דבר ועניין, הנתון למשא ומתן ולהתמקחות בין הלקוח לבין המתווך. חשוב לזכור שכדי שמתווך יהיה רשאי לגבות דמי תיווך, עליו בין היתר להחתים את הלקוח על טופס הזמנת שירותי תיווך בכתב. הטופס צריך לכלול את הפרטים המהותיים של העסקה, לרבות הסכום המוסכם של דמי התיווך או שיעורם המוסכם מתוך המחיר שבו תתבצע העסקה.


שכר טרחה לעו"ד

כשאתם קונים דירה חדשה, עליכם לשלם את שכר טרחת עורך הדין מטעם היזם בגובה של כ-5,000 ₪ לפני מע"מ. אתם רוצים עורך דין גם מטעמכם, תוסיפו עוד כ-0.5% ממחיר הדירה לפני מע"מ. אם אתם קונים דירה מיד שנייה, ומדובר בעסקה פשוטה התעריף המקובל הוא 0.5% ממחיר הדירה לפני מע"מ.




מס רכישה

אם זוהי דירתכם היחידה יש פטור ממס רכישה עד לשווי של 1,696,750 ₪, מעל לשווי זה יש מדרגות מס. אם זו אינה דרתכם הראשונה תאלצו לשלם מס רכישה מהשקל הראשון. כנסו למחשבון של רשות המיסים ובדקו כמה מס תדרשו לשלם.




הוצאות נלוות הקשורות למשכנתא


עמלת פתיחת תיק

0.25% מסך ההלוואה. לוקחים הלוואה של מיליון שקל? תשלמו 2,500 ₪ עמלת פתיחת תיק. 0.25% זה התעריפון - כמובן שאפשר להתמקח ולהוריד את המחיר הזה, לפעמים אפילו בחצי. מצד שני, אל תתפתו כל כך בקלות לקבל את הנחה בעמלה הזאת על חשבון שיפור בריביות. עדיף להתמקח על הריביות עד הסוף, ורק אז להגיע לעמלה.


שמאות

הבנק דורש מכם להזמין שמאי שיבחן את הדירה שאתם מתכננים לקנות. השמאי בוחן קודם כל הדירה מבחינה תכנונית (שלא בנו תוספת לא חוקית למשל) וכמובן מעריך את שוויה של הדירה. הבנק מסתמך בחישובי המשכנתא על השמאות או על המחיר ששילמתם (הנמוך מבניהם). השמאי כמובן לא עובד בחינם ועבור בדיקה כזו הוא ייגבה מכם בין 650-1000 ₪ תלוי בשווי הדירה.


רשם המשכונות

כל פעולת משכון חייבת על פי חוק להירשם ברשם המשכונות למען הבטחת זכויות הנושא בנכס והבטחת נגישות של מי שמבקש לעיין ולבדוק מה מצבו של הנכס. בעת לקיחת המשכנתא הבנק יחייב אתכם לרשום משכון ברשום המשכונות והפעולה הזו תוסיף עוד כ-200 שקלים להוצאות הנלוות.


נוטריון

בתהליך המשכנתא תדרשו לחתום גם אצל נוטריון. החתימה מעניקה לבנק את הסמכות, במידת הצורך, לבצע שינויים בנכס- למשל מכירת הדירה על רקע אי-עמידה בתנאי ההלוואה. החתימה שלנו מעניקה לבנק הרשאה מלאה לפעול אבל אולי גם מזכירה לנו כי כל עוד לא סיימנו תשלומי המשכנתא - הבית שרכשנו עדיין בבעלות הבנק. עלות הנוטריון נעה סביב 280 שקלים.


רישום הדירה בטאבו

כ-300 שקלים על רישום הנכס בטאבו, הוצאה של נסח הטאבו ואישור שאין חובות ארנונה קיימים לרשות המקומית.


ייעוץ משכנתא

במידה ומדובר בתיק רגיל (רכישת דירה מקבלן או רכישת דירה יד 2) ללא בעיות אשראי או בעיות רישום של הנכס שכר הטרחה של ייעוץ משכנתא אמור לעלות בין 5,500 -8,000 ₪. שימו לב במידה וקיבלתם הצעה נמוכה יותר או גבוה יותר.


ביטוח – הוצאה שוטפת

הבנק מחייב לעשות ביטוחים (ביטוח חיים וביטוח דירה) מדובר בעלות שוטפת ולא בעלות חד פעמית. מכיוון שביטוח זה דבר מאוד אישי וגובה התשלום יכול להשתנות מאחד לשני (גיל/ עישון/ מצב בריאותי וכו') קשה לכתוב לכם כמה בדיוק תשלמו. אם אתם סבבה והכל - אפשר להעריך את התשלום בכ-200 ₪ לחודש.



מתכננים לעבור לגור בדירה שרכשתם?

קחו בחשבון הוצאות נלוות על אריזה והובלה של הריהוט והציוד.

תחשבו על כל ההשלמות אותם אתם מתכננים לבצע כמו – קניה של מוצרי חשמל, ריהוט וכל דבר אותו אתם מתכננים לעשות.

מתכננים לשפץ? תתמחרו את עלות השיפוץ לאחר קבלת הצעת מחיר וחשבו מקדם הגנה של לפחות 30% מסך השיפוץ כתוספת.


234 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מה זה מדד תשומות הבניה ולמה זה חשוב עכשיו

מה זה מדד תשומות הבניה ולמה זה חשוב עכשיו מדד תשומות הבניה למגורים הוא מדד המשקלל את השינויים במחירי הבניה של דירות למגורים בעקבות שינויים בעלות חומרי הגלם השונים (בטון, ברזל וכו'…) מחודש לחודש. כאשר

bottom of page